Σελίδες

29 Νοεμβρίου 2010

Πανελλαδική έρευνα για τη γλωσσική επάρκεια των μαθητών διενήργησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Πανελλαδική έρευνα για την γλωσσική επάρκεια των μαθητών στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού και στις δύο πρώτες του γυμνασίου διενήργησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας “οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εκτιμούν ότι οι τελειόφοιτοι του Δημοτικού : διαθέτουν επαρκές λεξιλόγιο, χειρίζονται με άνεση παράγωγες και σύνθετες λέξεις όπως και την παθητική σύνταξη, γράφουν αρκετά ορθογραφημένα (κυρίως τα ουσιαστικά ), αξιοποιούν βασικά σημεία στίξης στον γραπτό λόγο, συνοψίζουν με σχετική επάρκεια παραγράφους ή ευρύτερα κείμενα και αξιοποιούν τα βιβλία αναφοράς κατά τη σύνθεση και αξιολόγηση των μαθητικών κειμένων”. 

26 Νοεμβρίου 2010

«Μικροί Πλάτωνες» σε νηπιαγωγείο του Παρισιού

Οι «µικροί Πλάτωνες»  του νηπιαγωγείου του Παρισιού, εν ώρα... αναζητήσεων, όπως τους κατέγραψε η κάµερα για το ντοκιµαντέρ µε τίτλο  «Αυτή είναι µόνο η αρχή»
Ενα παράθυρο στον κόσµο της φιλοσοφίας, µε βάση τα ερωτήµαταπου θέτουν τα παιδιά, άνοιξε στους µαθητές της µια νηπιαγωγός που εργάζεται στα υποβαθµισµένα προάστια του Παρισιού. Είναι το πρώτο και ίσως πιο εµβληµατικό παράδειγµα µιας τάσης που διαµορφώνεται στη Γαλλία και βρίσκει σύµφωνους τους περισσότερους ειδικούς. 

20 Νοεμβρίου 2010

ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ

Αποκωδικοποίηση είναι η ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων που αφορούν στις σχέσεις γραμμάτων – φωνημάτων, συμπεριλαμβανομένης  και της γνώσης των γραμμάτων,  προκειμένου να  προφέρουν σωστά τις γραπτές λέξεις. Η κατανόηση αυτών των σχέσεων βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίζουν γρήγορα οικείες λέξεις και να κατανοούν τις λέξεις που δεν έχουν δει άλλη φορά.
Φωνητική είναι μια προσέγγιση διδασκαλίας της ανάγνωσης  η οποία διδάσκει στους μαθητές τις αρχές που διέπουν τις σχέσεις γραμμάτων – φωνημάτων, πως προφέρονται οι λέξεις, καθώς και τις εξαιρέσεις των κανόνων.

ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΗΜΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ

H φωνολογική ενημερότητα είναι μια πολυδιάστατη δεξιότητα η οποία περιλαμβάνει την αναγνώριση και το χειρισμό μεγαλύτερων γλωσσικών μονάδων – όπως λέξεων, συλλαβών, ομοιοκαταληξιών και φωνημάτων.

Η φωνημική ενημερότητα αναφέρεται στην ικανότητα του μαθητή να εστιάζεται  και να χειρίζεται μεμονωμένους ήχους (φωνήματα) των ομιλούμενων λέξεων. Η απόκτηση φωνολογικής ενημερότητας είναι σημαντική διότι αποτελεί τη βάση για το συλλαβισμό και τη δεξιότητα αναγνώρισης των λέξεων. Η φωνημική ενημερότητα μας δίνει τη δυνατότητα πρόβλεψης της  αναγνωστικής δεξιότητας του παιδιού κατά τη διάρκεια των δυο πρώτων χρόνων της εκπαίδευσης του.

18 Νοεμβρίου 2010

Η γκρίνια στα παιδιά

Η γκρίνια είναι ένα είδος συμπεριφοράς που κάνει τους γονείς να λυπούνται το παιδί τους που μοιάζει να υποφέρει. Ωστόσο, το κλαψούρισμα είναι ταυτόχρονα τόσο εκνευριστικό, ώστε οι γονείς κάνουν τα πάντα για να το σταματήσουν ενώ δημιουργεί στους περισσότερους ανάμικτα συναισθήματα. 


Γιατί γκρινιάζουν τα παιδιά; Μα, επειδή είναι πολύ αποτελεσματικό! Τα μικρά παιδιά παρουσιάζουν όλων των ειδών τις συμπεριφορές και κάθε τόσο ανακαλύπτουν μια μέθοδο που αναγκάζει τους γονείς να υποκύψουν στις επιθυμίες τους. Το κλάμα έχει αποτέλεσμα, το ίδιο και οι εκρήξεις οργής. Ωστόσο, η πιο αποτελεσματική μέθοδος από όλες είναι το κλαψούρισμα. Τίποτα δεν κάνει τους γονείς να υποκύψουν γρηγορότερα στις παιδικές επιθυμίες από ένα παιδί που είναι αυθεντία στο κλαψούρισμα.

Ιδέες για παιχνίδια από 4 χρονών και πάνω

Αποφύγετε τα εμπόδια *Καθώς τα παιδιά ανακαλύπτουν το σώμα τους, θέλουν συνεχώς να αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις. Προετοιμάστε λοιπόν για αυτό μία διαδρομή με εμπόδια και αφήστε το να κατακτήσει βήμα βήμα κάθε ένα από αυτά.
Τί χρειάζεστε:
Ένα μεγάλο χώρο γεμάτο εμπόδια, όπως μαξιλάρια, κουτιά, καρέκλες, κουβάδες, λάστιχα, μαλακά παιχνίδια και ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε

Παιχνίδι και Ανάπτυξη Ικανοτήτων

 Ο ρόλος του παιχνιδιού στη μάθηση είναι καθοριστικός. Καθώς τα παιδιά παίζουν με τα παιχνίδια τους – μαζί με αλλά παιδάκια ή με τους γονείς τους – θέτουν βάσεις για τη μάθηση, αλλά και βελτιώνουν τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους. Τα παιδιά που στερούνται τα παιχνίδια, αλλά και το παιχνίδι γενικότερα, μειονεκτούν σε σχέση με τα υπόλοιπα στην προσπάθεια να μάθουν ανάγνωση, γραφή και μαθηματικά, αλλά και στην ικανότητα αντιμετώπισης των καθημερινών προκλήσεων.

16 Νοεμβρίου 2010

Δυσλεξία και σκέφτομαι και γράφω

Το σκέφτομαι και γράφω είναι ένα από τα μαθήματα στα οποία τα παιδιά με δυσλεξία αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες. Οι εκθέσεις τους είναι φτωχές. Χρησιμοποιούν άλλες λέξεις, και γράφουν πολύ σύντομες προτάσεις. Αποφεύγουν να χρησιμοποιούν δύσκολες έννοιες, προσπαθούν να τελειώσουν όσο γίνεται πιο γρήγορα αυτό που γράφουν, αποφεύγοντας έτσι τα πολλά λάθη.

14 Νοεμβρίου 2010

Οργάνωση μελέτης για μεγαλύτερα παιδιά

Ας δούμε μερικές από τις τεχνικές που θα βοηθήσουν στα θεωρητικά μαθήματα:
Μέθοδος της ανακεφαλαίωσης: Το παιδί καταγράφει σε μια σελίδα περιληπτικά το περιεχόμενο του κεφαλαίου τονίζοντας τα πιο σημαντικά σημεία.
Μέθοδος της χαρτογράφησης: Ο μαθητής γράφει αρχικά το κύριο θέμα του μαθήματος μέσα σε έναν κύκλο στη μέση μιας σελίδας. Στη συνέχεια καταγράφει τις κύριες ιδέες σε μικρότερους κύκλους, που συνδέονται με το κυρίως θέμα με τοξάκια. Οι κύριες ιδέες συνδέονται με τοξάκια με άλλες σχετικές ιδέες, κ.λπ.

4 Νοεμβρίου 2010

Συμβουλές για το διάβασμα στο σπίτι

Παρόλο που είναι σημαντικό να είστε δίπλα του, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αποφεύγετε να κάνετε πράγματα αντί για εκείνο. Ορίστε πώς:

2 Νοεμβρίου 2010

Τυπικά Ορθογραφικά Λάθη Δυσλεξικών Μαθητών


1. Γράφουν γράμματα με λάθος σειρά ή με τη γραφή του καθρέπτη, πένα/ νέπα ή τον/ νοτ.
2. Αντιστρέφουν ή αναποδογυρίζουν γράμματα ,ε/ 3, λ/ , η/υ, m/w.
3. Γράφουν λέξεις, όπως τις ακούν, ξύλο/ κσιλο.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας

Είναι πολύ σημαντικό να διαγνωσθεί και να αντιμετωπισθεί έγκαιρα η δυσλεξία. Βέβαια η δυσλεξία δεν εξαλείφεται, αλλά με μια σωστή αντιμετώπιση και με κατάλληλο τρόπο διδασκαλίας οι δυσλεξικοί μαθητές μπορούν να μάθουν και έτσι να μη μετατραπούν τα σχολικά τους χρόνια σε εφιαλτικά. Είμαστε όμως επαρκώς ενημερωμένοι ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τέτοιες καταστάσεις; Οι ειδικοί προτείνουν διάφορους τρόπους αντιμετώπισης, μερικοί από τους οποίους είναι: